perjantai 9. syyskuuta 2016

Lapset aktiivisesti osallisina koulun toiminnassa


Jee! Olen taas terve! Illalla jaksoin käydä Mimi-villakoiran kanssa kävelyllä lähikallioilla. Aurinko paistoi kirkkaasti, metsän männyt ja katajat näyttivät aikaisempaa kauniimmalta. Huomasin, että meidän lähimetsässä on enemmän kelohonkia kuin muistinkaan ja että tänä vuonna tulee katajiin todella paljon marjoja. Ilmeisesti muutama päivä sairaana avasi taas silmät huomaamaan luonnosta yksityiskohtia ja opetti arvostamaan sitä, että jaksaa ja pystyy liikkumaan.

Mitenkähän siellä koulussa keräys on mennyt? Kysyn kyllä pian opekaveriltani siitä WhatAppin välityksellä siitä.

Olen täällä kotosalla miettinyt, miten tärkeää on koululaisille olla osallisena eri jutuissa. Meillä koulussa valitaan luokissa kerran vuodessa oppilaskunnan hallituksen jäsenet, yksi tyttö ja yksi poika.

Sitten on myöskin ympäristöraati, jonne myös valitaan luokista kaksi jäsentä. Mutta näihin pääsee siis yhteensä neljä oppilasta luokasta ja minulla on luokassa monta muutakin, jotka haluavat osallistua.

Koulussa on viime aikoina toiminut välkkäritoiminta, jotka siis  järjestävät välitunneilla leikkejä ja pelejä. He ovat yleensä isompia oppilaita, siis 5-6 -luokkalaisia. Minun neljäsluokkalaiset muistaakseni innostuivat siitäkin. (He ovat aivan ihania ja innostuvat lähes kaikesta!)

Lauantaikoulupäivän järjestelyihin tuli lopulta yhdeksän halukasta auttamaan. Ajatella, he tulivat lauantaiaamuna klo 8 kouluun, tuntia aikaisemmin kuin muut, aivan täysin vapaaehtoisena ja intoa puhkuen!

Näitä osallistavia tehtäviä tarvitaan koko ajan lisää, jotta niitä on sopivasti ympäri lukuvuoden. Kun lapsella on vastuullinen ja tärkeä tehtävä, hän kokee koulunkäynnin mielekkäänä ja kokee olevansa tarvittu ja tärkeä. On hyvä syy tulla kouluun, kun siellä saa tehdä tärkeitä asioita, olla osallisena toiminnassa, vaikuttaa toiminnan suunnitteluun ja toteutumiseen. Siinä on yksi salaisuus onnellisen koululaisen elämään.

1 kommentti: