perjantai 15. kesäkuuta 2018

Paluu Afrikkaan


Afrikka ei jättänyt minua rauhaan ja koko talven kehittelin erilaisia suunnitelmia päässäni. Niinpä sitten ostin jossain vaiheessa lentoliput ja ryhdyin sopimaan eri ihmisten kanssa tarkemmin ohjelmaan liittyvistä asioista.

Pähkinänkuoressa matkaohjelmassani on aluksi pari päivää Entebbestä, viikko Masakassa, 1-2 viikkoa Gulussa ja noin viikko Jinjassa.

Masakassa asuu minulle tuttu opettaja, jonka kanssa tein opettajayhteistyötä Kalayalla Ssese-saarella syksyllä 2017. Hän on perustanut oman päiväkodin. Tämä opettaja, Jane, kutsui minut vieraakseen tuomaan ideoita suomalaisesta päiväkodista.

Gulussa minun olisi tarkoitus pitää ompeluworkshopia kahdelle tytölle, joihin tutustuin Kalayalla siellä viimeksi käydessäni. 

Jinjassa olen luvannut pitää pari päivää kestävän hygieniakoulutuksen pakolaisleirien opettajille.

Aika paljon erilaisia asioita vajaalle viidelle viikolle. Aihepiiristä toiseen siirtyminen on tyypillistä luokanopettajalle. Reissu näyttää, mikä näistä voisi kenties kantaa tulevaisuuteen.

Nyt juuri tällä hetkellä olen Masakassa ystäväni kotona. Hän tuli hakemaan minua Entebbestä, mikä oli todella ystävällistä. Entebbestä pitää ajaa ruuhkaisen Kampalan läpi päästäkseen Masakaan vievälle tielle. Vasta matkalla ymmärsin, miten pitkän matkan hän oli matkustanut hakeakseen minut. 

Heillä on kivitalo, jossa on useita pieniä huoneita. Keittiö on ulkona ja se on perinteinen afrikkalainen keittiö, jossa ruokaa laitetaan hiilipannuilla. Vessa on myös ulkona ja se on reikä lattiassa. Tämä on varmastikin melko keskiluokkainen koti. 

Tänään on Ugandassa kansallinen vapaapäivä, koska vietetään Eid -juhlaa. Vapaapäivä on myös kristityillä, vaikka Eid -juhla onkin muslimien juhla.

Varsinaiseen päiväkotielämään pääsen tutustumaan vasta maanantaina. Siihen asti saan olla vieraana tässä ihanassa perheessä.

Bussi lähti vasta sitten, kun ihan jokainen paikka oli täysi. Minulla oli iso ja pieni matkalaukku sekä rinkka ja ne kaikki saatiin jotenkin mahtumaan kyytiin. 


 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti