lauantai 13. lokakuuta 2018

Dubain kautta Ugandaan syyslomaksi

Heti kohta edellisen matkan jälkeen aloin tutkia netistä, löytyisikö sieltä edullisia lentoja Ugandaan jollekin tulevalle loma-ajalleni. Löytyihän sieltä, FlyDubain lennot Helsingistä Dubain kautta Entebbeen. Käväisin niillä sivuilla muutamana peräkkäisenä päivänä. Asia poltteli ja kiusasi mieltä. Niinpä sitten avasin sivut jälleen kerran ja muutama naputus! Lennot oli hankittu! Sinne menivät loputkin kesälomarahat! 30% niistä meni valtion nostamiseen jaloilleen (kiky-sopimus), loput menivät minun Afrikan matkailuuni ja projekteihini siellä.

Matkani osuu syyslomaan. Sain töistä viikon vapaata, joten olen reissussa kaksi viikkoa. Kerroin oppilailleni asiasta eilen eli viimeisenä koulupäivänä ennen syyslomaa. Tyttöjä vähän huolestutti se, että pojat riehuisivat koko viikon. Pojat kuitenkin vannoivat Allahin nimeen, etteivät riehu, vaan ovat kunnolla. Saas nähdä, miten kauan tuo lupaus on mielessä. Sijaisekseni tulee ihminen, joka on ollut luokassani useasti sijaisena. Hänellä on lehmän hermot, onneksi.

Lento lähti keskiyön maissa. Lentokentälle siirryin julkisilla bussilinja 560:lla Vuosaaresta Mellunmäen ja Kontulan kautta Malmille ja sieltä junalla Malmilta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Olin siinä Helsingin paikallisbussissa outo näky kirkkaan punaisessa trenskotissa ja afrikkalaisissa printtihousuissani. Yleisilme bussissa oli kaikkea muuta kuin iloinen ja värikäs.

Lentokentällä minua oli vastassa ja saattamassa ihana tyttäreni, joka opiskelee ja asuu jo omillaan. Hän olisi kovin mielellään halunnut tulla mukaani. Sovimme, että ensi kerralla hän tulee ja silloin teemme safarin jonnekin ihanaan kohteeseen, joita Ugandassa on useita.

Tällä kertaa lähden tapaamaan ystävääni Ibraa ja Gulun tyttöjä, Gloriaa, Ireneä ja Harrietiä. Tällä kertaa aikatauluni ei ole buukattu täyteen kaikenlaista, vaan voin liikkua ja tehdä asioita siten, miten kulloinkin tuntuu hyvältä.

Minun paikkani lentokoneessa olisi ollut kahden kookkaan miehen välissä. Toinen heistä oli selvästi krapulassa. Hän ja kaverinsa puhuivat kovaan ääneen viroksi. Kaverin paikka oli seuraavalla rivillä. Ehdotin, että vaihdamme paikkaa ja hän pääsee kaverinsa viereen. Tämä sopi hänelle. Itse pääsin ikkunapaikalle. Viereeni sain kaksi hyvin siistiä ja pienikokoista miestä. Paljon parempi näin!

Nämä virolaiset puhuivat kovaan ääneen ja tilasivat viinaa. Onneksi he saivat sitä vaan kerran tilattua. Jonkin ajan kuluttua hekin rauhoittuivat ja nukahtivat, kuten kaikki muutkin matkustajat. Aamulla heistä levisi ympäristöön aivan hirveä vanhan viinan haju. 

Anteeksi, että olen tällainen nirppanokka. Olen tehnyt töitä koulurakennuksessa, jossa on ollut joitakin vuosia sisäilmaongelma. Minulla on ollut aina hyvä hajuaisti, mutta vuodet kyseisessä rakennuksessa ovat herkistäneet hajuaistiani. Joskus jotkut pahat hajut saavat minut voimaan niin huonosti, että voisin oksentaa.

Lento Helsingistä Dubaihin laskeutui turvallisesti Dubaihin. Siellä minulla olisi edessä lähes 10 tunnin odotus. Mitä tekisin? En ole koskaan ollut Dubaissa ja minua kiinnosti päästä käymään kaupungilla. Kyselin kentän työntekijöiltä, mitä mahdollisuuksia minulla olisi. Periaatteessa minun olisi pitänyt kirjata itseni matkalaukkuineni ulos ja lähteä kaupunkikierrokselle. Kierroksen jälkeen minun pitäisi tehdä taas uudestaan lähtöselvitys kaikkien pakaasieni kanssa. Sitä rumbaa en jaksanut.  Business Loungen miesvirkailija kuitenkin aikansa harkittuaan ja kuultuaan, että olen Suomesta, antoi minulle luvan poistua kentältä ilman uloskirjautumista. Hän johdatti minut jonnekin portille, mitä kautta pääsin ulos takseille. 

Otin taksin, sovin hinnasta ja sitten lähdettiin! Kuljettaja oli Bangladeshista ja kertoi minulle elämästä Dubaissa. Hän kertoi myös siitä, kuinka hän lähettää palkastaan ison osan Bangladeshissa oleville veljelleen ja siskoilleen. Dubaissa ansaittu raha auttaa köyhässä maassa asuvia sukulaisia paljon.

Ajoimme halki Dubain business -keskuksen. Dubain korkeat lasiseinäiset talot ovat meille kaikille tuttu näky postikorteista ja lehdistä. Ne ovat business -rakennuksia, hotelleja, pankkeja ja asuinrakennuksista. Vaikuttavaa. Täällä liikkuu raha. Ison tien varressa on hienoja ja kalliita autoja myyviä liikkeitä. Tiet ovat leveitä, tasaisia ja monikaistaisia. Tienvierusistutukset ovat siistejä. 

Taksinkuljettaja käytti minua kahden kuuluisan rakennuksen juurella. Muitakin mielenkiintoisia kohteita olisi ollut, mutta koska hintaa alkoi kertyä, sanoin, että tämä riittää tällä kerralla. Voin käydä katsomassa ne muut kohteet toisella kertaa.

Olisin saanut laajemman kierroksen edullisempaan hintaan, jos olisin buukannut sen etukäteen. Mutta minua asia ei haitannut. Olen ylpeä itsestäni,että uskaltauduin lähtemään yksin pienelle kaupunkikierrokselle. Siinä ei ole ehkä mitään pelättävää, mutta kuitenkin siinä on. Tämä on kuitenkin minulle aivan vieras arabimaailmaa, jossa minä länsimaisen naisena erotun muista. 

Nyt parhaillani odottelen täällä Dubain lentokentällä seuraavaa lentoani, lento Dubaista Entebbeen. Vielä muutama tunti odotusta. Perillä olisin illalla klo 20.40. Jännittävää! Perillä minua odottaa paikallinen ystäväni ja tuttu taksikuski. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti